Dom Pasqual: pivot de caràcter

 Resulta graciós en el sentit que ens hi trobem amb Manili i altres de cada dos per tres, el fet que, la descripció autògrafa de Donizetti pel seu Pasqual termini dient:

BON UOMO IN FONDO

I jo entenguis també, que per caracteritzar bé el baix, protagonista que dóna nom a la peça de dues hores i quart (mai performada de Pavarotti al teatre!) cal anar a la darreria del tercer acte, en concret, l’exclamació, repetida dos cops:

AH BRICONISSIMI

AH MALANDANDUS!



Podríem traduir. El caràcter del personatge que dóna nom a la peça resulta el mès laboriós de construir, de manera que ni sembli un pervertit estúpid ni un autista autoritari.

Mentre Norina s,il.lumina d,ençà del primer acte, amb Malatesta:

CUNVIEN FAR LA SEMPLICETTA,

LA SEMPLICETTA...La SEMPLICETTA?!?

I el rol d,Ernesto es broda sol, les vies d,aigua a les millors gravacions provenen sempre del descuit quàntic al que pertany a la moral de Pasqual.

Pasqual també refereix al temps de la pàsqua, favorit de Donizetti (Il Giovedi Grasso, Il Diluvio Universale, &c.) hora de quadrar números i preveure despeses de l,any natural, des del punt de vista dels jais, talicom, per exemple, diu l,anunci alús de l,estalvi d,Electra.

I recorda: llegeix, per no mirar.




Comentaris

Entrades populars