Les meves cases

Mossèn Balasch (Aristofanes, Cavallers, darrer chor) fou l,únic hel.lenista, que jo sàpiga, que s,ocupava realment de traduir en termes musicals existents els termes musicals de l,antiga Grècia, i hi arrossego sense por d,equivocar-me tota la Filologia Moderna Catalana.
Quan em ve el rampell d,escriure, i de descriure, drama operístic, molt oportunament l,espia em saboteja la plana, de manera que, tan solsament, puc fer-ho créixer, i minvar, exercici d,alta consciència, en el pensament recolzat per la fantasia, i la meva històrica, particular, fantasia de laxat protagonisme tastaolletes.
El meu nomadisme el resolc amb arquitectura de proximitat relativa, com bé sembla que li fou concedit a Ovidi, del qual les Metamorfosis, ja no tinc cap dubte, han restat com un veritable lupanar, o casa de barrets, que si el seu mestre aixeques el cap, demanaria d,ésser reenterrat mes fondo, a l,alçada del cobalt nuclear.
Encara mes divertides son Les Astronòmiques de Manili, una veritable lloança, com Nabokov ho es a l,Edip freudià, per a les supersticions mes quànticament complicades i perversivoles: repassar la tradició de la transmissió textual, i com s,han hagut de rescatar de zero les solucions originals (AE Housman, Quinque Tomi in Duobus Tomibus, GP Goold) es un camí de suor de sal morra pels estrips de les hernies perillosament rialleres, a l,edat del mestre llatinista, un exemple: DE SENSUS GOOLD RESOL CENSUS. Busqueu aquests dos mots al diccionari, suggereixo, i mediteu, a veure que passa si els confoneu. TENUI DISCRIMINE MORTIS < TENUI DISCRIMEN INERTIS.
AIXÍ, pels estrips dels petits excessos i dèficits de les versions referencials, i altres, secundariament col.locades en unes lleixes que no oblido mai, tot riu, el Porgy And Bess de Gershwin, i hasta la versió espiada de l,estrena al 1.935, i en vaig deduint les arrels del problema, ERROR DE PERSPECTIVA que de moment callo.
El que es important de tot això, reitero, es que Donizetti, Gershwin i Plaute m,omplen els traus cerebrals de meditació profunda de la qual es torna, ara que el càstig als meus excessos en poesia em truca cada dia a la porta, a saber, afasia.
Per exemple: que ha de passar, després que Pasqual casa Ernest i Norina?
El mateix que a Buster Keaton, l,avi Senex, quan recupera la família, ossia, una veritable activitat frenètica per esmenar la plana, en Pasqual, retocar els protocols del fals matrimoni, i en Keaton, completar les set voltes als set turons de Roma per rebre els noves sorts
Pasqual expressa TUTTO DIMENTICO (ja ho esmenare tot) com una promesa ràpida, però realment pot haver de trigar anys en plena ocupació, a complir.
Porgy and Bess, 1.935, es increïble al chor del final del primer acte: REALMENT ALLÒ, SON NEGRES CULTURALMENT I ADEQUADA, torturats, que ja concebien l,estatus d,igualtat que la raça va guanyar trenta anys mes tard (Leavin, For The Promised Land).




Comentaris

Entrades populars