regal de cumple

 Jo era aquell qui tenia una Fe Filològica insubornable, quasi sacerdotal i en to de guitza de purasang criticava tot l'organigrama de la ciència virtual.

les meves COSSES eren magnífiques. des d'aquest poemari en Pau i n'Esperança hem gotjat de ben bé tres lustres de llibertat, dins prosperitats i malvestats, fets pel qual no som mai prou agraïts al nostre DÉU RESOLUT, i fem així:





Pau Bielsa Mialet EIXARMS RUTINARIS a Valls, del 24/7/9 al 9/11/9

 

 

 

 

 

 

a Quecs, llot on loteria té mà, mudaria quiet l’inici, posta divina.

 

 

Continguts

CANÇÓ DEL MARINER ANTIC. 3

CANÇÓ DEL PAGÈS MOSSÀRAB. 6

CANÇÓ D’UN MER COMPTABLE. 10

CANÇÓ DE L’ANTIC POETA. 13

CANÇÓ DEL BONIC FUTBOLISTA. 16

CANÇÓ DEL POBRE HOME. 17

CANÇÓ DE L’ASCETA URBÀ. 21

CANÇÓ DE L’ENAMORAT VALLENC. 23

CANÇÓ DE L’ECÒLEG CATALÀ. 24

CANÇÓ DEL CRÀPULA CAST. 25

ENDREÇA: CANÇÓ DEL BOLETAIRE MATERN.. 26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CANÇÓ DEL MARINER ANTIC

A Carles Duarte

qui curavit

La llum més tènue del matí fa mal
als ulls quan hom ha seguit la llum
més tènue de la nit i no s'ha esbalçat.

Llavors és quan plora el mariner
l'espant de viure pel que ha viscut
ara bé dementre les mans hàbils
refan la ruta piadosa en intenció
de bon port favorable que els vents precinta

I diu així: <<¿Consta, aiai, vers Qui,
el qui sóc ara a la plana immensa
i a quin braç bellament tatuat
sense dolor ploraré no haver mai pare?
I d'aquell que diuen universal no més
saber-ne que el nom i quelcom
de com es capté i ens dirigeix la vida?
Però des que el voler trià nàufragues
Sirtes, prou que vàrem saber què esperar.
L'error no dol pas haver encetat
quan els treballs infinits que comporta
ocupen el dia i la nit dels meus dies i nits.

El qui exulta de trepitjar l’afligit

I basa la seva salut en esclafar el cos

D’altri, massa sovint se’n surt

roman aplaudit davant els congèneres

I de tant en tant, mentre exulta

I més enfureix la rabior de sentir crecs

sota els peus a mida que calciga

Insistent, ni se n’adona: l’afligit

S’ha dreçat en joia alegre de viure

I ell sols trepitja taulons d’un pis

Setè estintolat amb prou feines d’on és

Al fonament, i la dissort finalment arrauxa

Sota el miserable a qui no ret

Ocasió ni espai de plor. L’enderroc

D’un pervers com aquest deix perplex

El restant de congèneres tret d’un.

Un que sap, un que calla,

Un que dol la pèrdua en somnis

Volàtils i de dia s’obliga a ignorar-la

I a seguir, i a seguir seguint

Per la carrera triada el bon port

Del qual massa cops una sola notícia

Flameja i titil·la cor endins

No se’n sap gaire on, hi és.

Oh Déu! Cal perdre amics i enemics

per mantenir-se, només mantenir-se

En el determini que la primera pell

és la meva pròpia? Que des que saben

els ulls que no else serà dades

més llums que les que tendeix,

bé les que mentre tendeix,

L’home no comercia l’alè,

I estimats i odiats

Sucumbeixen d’un intent atroç

Que ell s’entesta a prohibir-los?

 

Però al món no resideix terme

De les tedioses fadigues sinó

Simplement els seus atzars discontinus>>.

Diu, al punt que els ulls esborren
la imatge pareguda d'un port, plorosos,
però tampoc no l'eviten, si de cas aquest
fos realment una estada estable
i no pas una altra il·lusió entre blau i blau.

 

 

CANÇÓ DEL PAGÈS MOSSÀRAB

<<Poc et plaurà que em desitges i no et vull

Ah estimat! I després de seduir-te

un vigilar nit i dia la flor de tu

ara vaja de mi! deixar el fruit

en el seu pes exacte ser convit

per a paràsits naturals que dominen

l’arbre quan és a l’any més bonic.

Precisament. Un altre fat em crida urgent

tal com si les mínimes postres

aleshores que tot s’ha perdut

la resta, són un enciam cada vespre.

La moral ha bandejat l’amor.

I en l’any que ve qui pot pensar,

Estimat, quan t’ha perdut en aquest?

 

Com un jove ha vist un jove cada dia

fins que el gest el fa adonar-se que l’ha vist

i si l’amor creix en càlida flama

i comparteixen taula i llit riuran

mentre juguen a besar el darrer bes

tot contemplant qui fou primer

a tenir ulls per a l’Estimat

i refilaran dates antigues

fins a fer-se del silenci

i d’aquell terme abans del qual

no hi fou res, semblant morir

cada vesprada en felicitat

i cada matí ser abressolats

per la mare, el pare i la casa

tot junt per un en el cor de l’un.

La partença dolorosa fes llavors

el plor en hora d’anar a trescar

i mai plor no hagués estat tan dolç

en tastar la perspectiva d’un nou vespre

entrellaçat. I l’aspra calidesa

ressolada de la pell compartida

amb l’Estimat fluctuï redundant

tot el dia en la pell estimada

la qual estima mentre fa el dia.

I tot allò que s’estima li somrigui

i mostrés a cad’hora la veritat

que el poble humà es resol en macor

i en pau sense conflicte

per ser feliç, que dolenteria no hi ha

que s’aguanti a la terra per existir.

I llavors que el dia arribava a la fi

contar-se meravelles transparents

facecioses, obra i motiu de vida

per a créixer i coronar-la en abraçades.

 

Com amb tot presseguer, niu

casual de muricecs malastrucs

quan a casa falta teulada, a rei corona,

cirera a pastís i comiat a la lletra

o es deixa estar i hom arruïna

tota la seva vida del tot

o bé accepta que el treball

multiplica a l’infinit

posant lona, fregant terra,

mantenint la cadira que el manté

i el tron estable i cuinant

sense cessar meravella de dolços de colors

redirigint a cad’hora el missatge,

 

l’Insistent tot’hora no perd

cad’hora no perd l’Insistent

i consisteix la seva obra en fer-se

i s’apariona en la constància treballosa

d’aparionar-se

al temps que manca recer.

 

Un déu el diré jo feliç per sempre

qui arriba a acomplir tal obra

i si era un home qui hi posà moral

bé creure podem, a manera antiga,

que el seu pit i mans ocupà el numen.

 

Defraudes el fruit cada any, Estimat,

però espero pel que ets: no portes engany.>>

 

Diu tal el pagès al seu millor préssec

promesa insatisfeta d’un portent

a taula que haurà d’esperar

com tantes altres, com massa altres vegades

i ja fa anys i panys resolgué

que no tocaria mai l’arbre.

 

 

 

CANÇÓ D’UN MER COMPTABLE

a Lluís Serra ‘Llullu’

I.M.

De la cambra del tresor brotà una cançó divina

arribant a oïda i llavis simultanis

d’un mer comptable que la reconegué

fent d’aquesta manera: <<Per a mon pare

no sé res de què volia dir tal nom

en ser jo infant i anar creixent.

Sigui com sigui, deu ser el mateix

ara per a mi, crec que poc altra cosa.

Des del meu confinament de cos

i destí volgut emeto un crit

amb tots les paraules ben articulades

que reclama socors als propers

i no són pocs: elles saben i ells

que estic en necessitat d’un afecte

i segueix cadascú anant per ell

a endolcir-se rebutjant oure el dolgut.

I no comprenen, ni dit amb exactitud

i sense deixar-se lletra, tot dret,

que merament acompanyar el dolgut

els fa força automàtica per llevar-se

el propi dol i capacitat

d’un benefici concret del qual ni s’adonen

mentre sembla ser que sí que viuen.

Ells hi perden i tampoc no són feliços.

L’oportunitat i la ganga qui refusa

mereix en la mateixa mesura d’aquesta

la seva pròpia tristesa en endavant.

Diguem-ho clar: fer passar el darrer davant

realitza el cel en terra per a dos a l’acte,

I és aquell temps cedit espai d’or

i aquell espai dignificat és temps de plata

de llei massissos i benaurança.

 

Jo no sé què provoca bé desig

bé sigui un hàbit davant el qual ni s’ofenen

triar vegada rere vegada la pressa

d’un triomf major sobre l’endarrerit

si més no major que l’abatiment

del seu propi endarreriment

en un record d’històries i recances.

 

Mirar enrere pot ser desastrós

si el ritme porta progrés de lloc al cos

més aviat ho anomenaria vici

quan hi ha poca feina potser

però si Aquil·les no vencé mai la tortuga

amb qui van dir que podia haver fet curses

no serà mai sinó perquè no va ser

i en el cas que hagués estat això

qui imagina ridícul l’heroi al punt

de commemorar tal sort de triomf?

 

Esbufego. Commmemoren tals triomfs

sobre mi els necessitats i requerits.

Recances del passat vés a saber quin,

odis somorts de qualque porta que se’ls tancà

agressivitat que poc se’ls avé a no existir

i en fi, un pur mite de prohibició violent,

és capaç tot i no haver consistència

de velar una cataracta a la vista

fins i tot del més amic, fins i tot,

procurant una escalfor mal calibrada

que la veritat indica infernal.

Actuar altrament un sol cop els daria

doble cel, i de primer el cel de ser-hi,

de segon el de poder-hi tornar

tan bon punt ho desitgessin.

Ells, no jo, ells hi perden, no jo, no jo.>>

 

Acabà doncs el mer comptable

just a temps de tornar

rere la reixa de la seva guixeta

allà on li és degut tot el seu temps.

 

 

CANÇÓ DE L’ANTIC POETA

Brolla fort amunt un poema que no és càntic de cop

i al qui n’ha fet el compàs se’l té

en el nom, i no se’l deixa, de pare del poble

l’únic a qui s’obre la porta del cel

sap afirmar el seu cos en identitat

a tota l’extensió del món sencer

<<Temible>> fa: <<La temerosa temeritat

em porta de ser Déu davant reis

i rei davant pares, i pare

per a tota la resta del poble.

M’afiguro talment que pot haver-hi Déu pare

Qui recorda a qui l’oblida que existeix

fent-lo ser exacte a Si i que lluu

amb llum del Propi un mortal,

no sé: potser me’n dec haver rigut

bé dec haver ofès el més gran numen

 

Retorna al teu corn i gira, gira, món!

Només tinc fe que m’empaiti

menys estona que avui el demà

en calcular com soparé l’endemà.

 

Retorna al teu corn i gira, gira, món!

Només crec, si crec, en la gola que exigeix.

 

Retorna al teu corn i gira, gira, món!

Com es pot ser tan pervertit de dir

ric el poeta i deixa-lo dejú?

Cap lloança no alimenta el qui fa el seu fat

i li toca procurar com un falsari pel plat.

 

Retorna al teu corn i gira, gira, món!

Déu o la Cosa em posa en plet pel plat sempre.

La feina i el fet és un fat acceptable.

La resta també, si sóc mestre del món.

 

Retorna al teu corn i gira, gira, món!

Ara bé, aquella sarsuela de peix i marisc

de cap gegantí de merament mero

i sípia petarrellejant a la boca

regal inesperat d’un hoste

hoste, qui rarament en llegir-me

llegia l’escrit, hoste, qui rarament

en tractar-me em tractava a mi.

 

Retorna al teu corn i gira, gira, món!

Sempre els records agradables allarguen

al cor els batecs enllà.

Ja has tornat al teu corn, ja has girat, mira, món.>>

 

Fa. Al punt que ha rebobinat

el seu propi setè papir

mentre crema el sol al cel

se solaça consirant la becaina.

 

 

CANÇÓ DEL BONIC FUTBOLISTA

Grandiosament benaurat i cent cops feliç

dic el qui frueix el seu bo sense adonar-se’n

com fa, si fa <<Si enlloc la guerra existeix

és aquí on la passivitat es trucida

i l’acció puja a la cresta del cel.

On és desastre patir l’ull al clatell

i l’única sortida possible és emprar-lo

i amb tal vista espantar tot.

Des de l’herba encrespada del camp

als cabells de punta a la darrera graderia

de l’espectador angoixat

i, tant se val si d’amor o d’odi,

no else sóc indiferent a cap.

Com els castellans saben

la seva sort ha depès d’un atzar

insòlit, inexplicable

per tal com el tarannà genocida cap poble

no ha mantingut més de tres lustres,

i aquest veí ja hi porta mil anys quasi.

Jo dono llibertat al meu poble,

l’estat català existeix sobre la gespa.

El món respecta un país per la seva bota.

Uneixo voluntats.

Per mi amor suavitza

nervis i males conductes a noies i nois,

pel que faig, un país existeix

i segueix no morint amb un nou motiu de viure.

I any rere any sumo diferències sagnants

que en córrer a l’encalç l’enemic duplica.

 

Si hi ha Déu que impedeix

desaparèixer el vençut,

a aquest darem totes les nostres victòries.>>

 

I acaba la dutxa

i se’n va a menjar

polos amb els amics.

 

 

 

CANÇÓ DEL POBRE HOME

<<Els clàssics són plens de dites útils

raonable és admetre i bonic

I quan qualcú té el llibre angular

a partir del qual tot es pot glossar

tinc resposta per a tot raonable.

Cada dia hem de plorar

una mica per la pèrdua d’aquest autor

¿Coneixeu Teognis de Mègara? ¿Com pot ser que no coneixeu Teognis de Mègara?

Si em ve un home de l'amàzones i em diu

que ha tingut un contacte amb els déus

i s'ha fet xaman doncs li diré "ah, fantàstic",

però si em ve algú de vosaltres llavors

em posaré en contacte amb la vostra família

i els hi recomanaré un psicòleg.

Els aedes feien servir paraules

que segurament ni ells mateixos entenien

Només hi ha tres coses que són una:

la mare, la filologia i el partit.

 

¿Coneixeu Arquíloc de Paros? ¿Com pot ser que no coneixeu Arquíloc de Paros?

A mi això que diuen als aeoroports

de vols domèstics, em recorda a les mosques

que volen al meu menjador. és que hi ha

traccions fetes amb potes de bou.

No ser filòleg és assegurar-se

la felicitat, sempre estas: uyyy

mira que han dit aquí o allà

Jo sóc molt bèstia amb això,

però als qui roben llibres

de la biblioteca sel's hauria de reeducar

amablement, i si no, al gulag.

 

¿Coneixeu Semònides d’Amorgos? ¿Com pot ser que no coneixeu Semònides d’Amorgos?

Els erudits diuen grans veritats.

Només hi ha dues coses que no suporto

del socialisme: les masses i l'art realista.

Aquesta arrel sí que no es vella amiga nostra.

I aixó significa "fer l'amor d'amagat",

que és com s'ha de fer, ¿no?

Quan un grec regalava un codony

a la seva amant és que volia amor immediat.

Les festes de Dionís en l'antiga Grècia

era com un saturday night,

totes les societats ho necessiten

Oh Paris, vós, aquell playboy inútil i covard,

la meva memòria visual és pèssima, si veieu

que ens creuem pels passadissos i no us saludo

no és que no us estimi amb tota la meva ànima,

sinó que no recordo la vostra cara.

 

¿Coneixeu Alcmà de Sardes? ¿Com pot ser que no coneixeu Alcmà de Sardes?

Cada nova generació té dret a rellegir els clàssics

gran veritat entre les grans com totes

ja s’ha dit, i ben sàviament. Aquest és un tipus de metre

que els tartamuts odiem: el tetràmetre trocaic catalèctic.

 

¿Coneixeu Anacreont de Teos? ¿Com pot ser que no coneixeu Anacreont de Teos?

El viatge a través del temps és impossible

senzillament perquè no ens han visitat turistes del futur.

Aquesta arrel és una vella amiga nostra

d'aquí també ve la marca de l'imperfet

en llatí, -ba... però bé... això ja és massa.

Un dia estava Ramón del Valle-Inclán

en una manifestació amb la seva barba,

allà ficat enmig

i li va venir el cap de la polícia, un home culte

i li va dir: "Pero don Ramón, ¿qué hace usted

aquí a sus años?" A la qual cosa Valle-Inclán va respondre:

"¡A ver! ¿quién es usted

para dirigirme la palabra? Dígame

los dialectos del griego."

Als bojos se'ls ha de seguir el corrent

perquè sinó es tornen agressius.>>

 

Deia I plegà el llibre

poc a poc en sentir trucar

a la porta d’un despatx

seu, assegut a la seva butaca

el catedràtic barbablanc i capgris.

 

 

CANÇÓ DE L’ASCETA URBÀ

Un Raig de gel sobre el cafè fluix

i pacíficament en pau i pausa comença

en Pau: <<rutina, oh sinònim de l’Abisme

per als massa cremats que ja mai més no consiren

els capvespres ni els estels matiners

lloada sia sempre la tercera lluïssa!

Arribar a la tarda, segons el costum

establert, a casa, besar el cos

d’un marit sabut de manera sabuda

i com enyoro les paraules de costum

que no han vibrat en ningú per mi

a flor de pell i n’omplo

l’oïda i l’esperit a cabassos

del fruit que saben saber-se als qui m’estimo

ja és prou però si en el cas esmentat

abans, rutina fos idèntica a si,

el gran bé de la seguretat ens abraça.

I ja és hora, i sofia trista sapiència

socorre el dolgut dos anys abans de casar-hi

i es deix tastar en secret i no és gitana

i admetrà en dos anys dur un clavell

al vestit de núvia càndid.

 

Massa saber no pot ser bo tret que d’un mateix sia.

El primer cop que vaig córrer dos anys envant

un gran pànic va socórrer l’afligit

i gran pànic anuncià l’escomesa

per la qual em comporto com si sabés

i alhora sé per tal com hi sóc jo.>>

 

Diu i es dóna deu minuts

per dur-se el mitjó al peu i la sabata

alçar-se poc a poc del sofà i anar

a cobrar la loteria i fer-ne al Pati.

 

 

CANÇÓ DE L’ENAMORAT VALLENC

<<No paris, grillet, d’esmentar

la nit grata d’octubre

ni de filar-la de cap a cap.

Tot el dia fantasies de mordacitat serpentina

quan em descuido m’ocupen

i tu ets de flors, grillet, de flors

i de rosada del camp quan no promet gebre.

I tals promeses són pèssimes, cantes

al nuvolet quin sigui que fos

i a la clariana i al sol injust

i a la pluja aclaridora.

Cada dia hi són tots, cap cas ni cabal

també hi ets tu cada nit, tu sol

grillet nét del d’agost i fill

potser del qui cantà setembre

sol arran la finestra vallenca.

Parles de flors parlars de tots colors.>>

 

Tal sentia endins sense paraula

mentre en pau becainejava

idèntica a l’eternitat un dia lleguda.

 

 

 

CANÇÓ DE L’ECÒLEG CATALÀ[1]

Fart de silurs i crancs vermells a l’Ebre

passa a l’acció l’ecòleg català

mentre n’enxarpa fa : “Què us heu cregut,

a mala mort he de donar-vos ja

estranys i destructors d’aquesta fauna!

Veníeu convidats en barques amigues

goig de piscifactors, biòlegs i gent

amb les vostres maneres de meravella rarisonant

conqueríeu els nostres tret de quan hi posàvem

un però a la frase: llavors

us abrandàveu cada cop més forts

començant per dir-nos que us havíem d’agrair

el futur del riu, amb vosaltres, assegurat de vida

continuant per no voler quedar-vos quiets

i acabant per reclamar tots els drets naturals

dels peixos, pocs, d’ací,

que torturàveu de fet i gest

i de paraula tot procurant-ne la mort.

El carro de la bassa és primer per als forans

encara queda aquest dret als catalans.”

Tal diu l’ecòleg català

i deixa per demà, sempre demà

la tasca de seguir amb el seu sedàs.

 

 

 

CANÇÓ DEL CRÀPULA CAST

Sota el txumba txumba discotequer després

de treure el sopar i mitja garrafa de whisqui

n’Albert se sent bé per fer un SMS, ara

l’estómac reposa per a encabir-ne més i fa:

<<Dolç amic meu si voleu

recordar el somriure dels arbrells enartats a primavera

amb cent branques felices mireu-me,

jo us corresponc i sabeu com coincidir-me

en la paraula justa i tremolosa d’amor.

Jo no pas jamai vos jaquiré oh Pau de mi,

ni per la maragda en ple de la terra vermella

ni per l’or de l’or ni l’argent

que mai no promet renovellar la nit

en mi sou nou, novell i net

per a esperar l’any més bonic ja fet.

Sé la negror de ma tofa I els ulls us guia

contra mareig de la ràpida voluntat

i el tràfec urbà, sé, use sóc dolç repòs

i en això toca un deure immens d’amistat

imarcesible, jo sóc en vostra lletra

precisament aquell qui mai no sé reveure

i certament sóc, i sóc bell i mereixedor de flors,

mai, si hagués pensat. Us deixo

el passeig en el silenci del clar de lluna bruna em crida

sigui jo en vós qui en pau en mi sou, adéu.>>

 

Prem el botó, ja està, enviat,

un somni més grat que aquells,

per a en Pau, que malsoneja despert

fa el crit de més garrafons

i balla, i balla i escup.

 

 

ENDREÇA: CANÇÓ DEL BOLETAIRE MATERN

<<He après en la pau del ventre matern

diria qui em vegés saber de bosc

i de bolets, i els dijous i les tardes diumengejades

amb el caiato eren un exercici simple

i afegit. Recordo i recordaré sempre

el bé comú que practico lluny i prop de l’humà

en mi per a favor i equip ben acordat.

I allà on ni massa espesseja ni massa clareja el bosc

és camí per a mi entre rengleres d’alzinars

que encara no existia Plató quan algú va aprende això

de disseminar, anomenar-lo Déu fóra exacte

per a tal mà tal com ho anava endreçant.

 

Ara bé reordo temps arremolinats

llavors que totes les mans amigues

van repartir-se per endavant la llenya

del pi de Formentor i Déu els vetà el fruit

que ja feien al sac lligat com blat,

se m’assembla això a tants cops i vegades

vista la noia presta a fugir de caramel al punt

segons els sentits resultaven haver fantasiat

I segons el model contradit d’un home

pels fruits era pertinaç a tornar-hi.

Dolços dolors! No pas per als amics

a qui jo sé quina herba escau

llavors que un vespre negrot de pluja

ventosa a novembre, gèlida pluja, em truqui

un d’ells a la porta pregant un gram de la salut

que de mi enyorin.

La cicuta rebaixada amb espores

de pet de llop, tot guisat amb carn de bèstia sangosa,

i amanit d’ortigues i oli de llinosa

veuré, el temps dirà, si caldrà

dissimular gaire el plat perquè el mengin de grat

i petin a l’infern agraïts al botxí.

 

Cadascú per a si fa la pròpia cuina possible

entre tots els elements, i qui s’avesa a verí

sempre en vol més. I jo la ruca

per a mi no sols, i jo els créixems

I la cirera d’arboç I gerds frescals

sostrets a l’ombra secreta on qui pervingué sense permís

desitjaria no haver hagut mai passa.>>

 

Amb tals veus l’espai matern compartit del bosc escombra

I omple de brillant desig les goletes

d’ocellets de tots colors que refilaran

la gesta d’ara ja per sempre més



[1]Editat a relatsencatalà.com sota el nom bielsa75



ara ja només resulto algo menos d'una ombra del qui fui, volgudament, emperò: la plana que esmeno pròpiament també don la benvinguda virtualment a les generacions en puixança qual coincideix amb el segle present, ara que el jai més jove ja ha complert cinc lustres o bé n'està a punt.

jo encara guio la joventut des d'aquella joventut meva i llur record quan m'havia de plantejar camins per referents mentiders

AQUÍ NO ES VE A JUGAR, PAU

POSA TU MATEIX EL PLASMA

quaranta anys separen una asseveració de l'altra, dins la meva infància de merda hasta la meva senyora llar del quinze.

Comentaris

Entrades populars