REGAL PER SANT ESTEVE
Pau Bielsa
Brancam d’encenalls
Valldoreix 2003
Brancam d’encenalls
Prefaci
Sembla que la vida ens ensenya
sempre una mena de camí, fet, no tant del que és pròpiament un camí, sinó dels
marges que el defineixen, aquells marges que hem tocat un cop massa arran i ens
han castigat amb un vertigen o una punxada dels esbarzerars apostats que ens
fan tornar en aquest camí, al seu centre imaginari. I cal dir imaginari perquè
fins ara no crec poder convèncer ningú que el tal camí, com a terme figurat,
pugui existir, però em sembla possible defensar que aquests marges burxaires,
aquests marges roents sí que existeixen, i que, com el camí, tant si és com si
no és, només es poden aprendre en el joc, en aquest cas el joc poètic.
Posem-nos davant d’un objecte: el
més banal possible o no, tant se val, i fem-ne poesia. Què ens resta com a
resultat? A mi em sembla que l’únic que queda pot ser el fetitxe d’una pèrdua o
ell mateix, l’objecte, com la pèrdua d’un fetitxe. Un fetitxe, un objecte amb
un punt de vici, que es perd i es regenera en ell mateix. A partir d’aquí es
produeix el fet que el joc de la lletra sobre el paper sembla cobrar un
significat que representa i per un moment sembla ser a fons el seu objecte,
lluint com una cosa més en la meravella que ens la podem comunicar. I ja tenim
el símbol! Tan fàcil, tenim el símbol, o és el símbol que ens té a nosaltres i
se’ns mostra com una trama de continguts a triar? La vida activa del nostre
segle—i sembla que també d’aquest—l’avorreix, el símbol, perquè el considera un
impuls primari que no es distingeix del poca-solta que no sap fer mai res de
bo, ni tan sols raonar. I potser per això avorreix fins a cert punt podem dir
que clar, la poesia. Sobretot aquella poesia que mostra els seus encants en
l’essència primària de les imatges, que és la supressió de nexes, la
presentació sense preàmbuls del plat a taula, aquesta mena de reportatge
periodístic que tracta la bellesa.
Mentre que per un periodista
mostrar els fets i fer-se el ximple darrera d’ells no està gens mal vist, això
mateix en un poeta sembla que es pot titllar avui d’immaduresa. I sembla que
sempre haguem d’explicar-nos, darrere d’aquestes combinacions sonores amb què
forgem la llengua—i a vegades la forcem—i no: jo no he trobat cap poeta que no recordi
el nen de la darrera capa interna, però és que tampoc cap polític, ni cap
catedràtic, el que passa és que el polític i el catedràtic raonen, mentre que
el poeta sona, simplement sona.
Diria que l’únic que cal és sonar raonadament. I potser també recordar que
podem sonar simbòlicament. Que el so, en si, també és un símbol, i que
només cal afinar-lo una mica, sempre en els petits o grans vicis de composició,
per tal que cobri forma.
La forma d’aquestes composicions
és la més ajustada possible a allò que n’és objecte. Pot ser raonablement
lliure i melòdicament cognitiva. Darrere del poema no hi ha res que el poema no
digui, fins i tot que expliqui, insistentment. La imatge que conté els poemes
també conté el poeta en fer-los i potser el lector en llegir-los, una mena de
cabàs de cireretes on ve de gust ser petit i dormir la migdiada.
I és que en el demà etern dels
poemes, ja raonarem qui volem ser, qui estem forçats a desenvolupar-nos, però
mentre tenim aquesta petita gràcia del coneixement, tot i estar dotats de raó i
usar-ne, deixem les raons per l’endemà, i el que és avui i ara els reservem per
veure on aquest pobre home es va equivocar, quina punxada ens fa forts o ens
arrana, quina mena de camí existeix que és fet tot dels marges que ens rebutgen
i que en avançar temptegem novament sense descans.
28 objectes a flor dels dits
1
Amb l’alba, digues,
En quin migjorn tendeixes;
La posta, digues
On deixes, o en resposta
Toca amb la mà difrenta.
2
Un minut penja
Dolç entre entrada rossa
I eixida dura:
Com ara sé jo sempre
Que un altre minut penja!
3
Crema vergonya
L’aurora que m’excita
I a la muntanya
La posta vetlla escrita
Nocturna sostenible.
4
Trenco un mot avui
No, el demà de la casa
Pur no el tocava
Fins que avui mateix la fi
Del mot ja trenca.
5
Fugir i seguir-te
Com sé ningú no esborra
La cursa, em miro
I pel mirall rebrosta
La torxa que l’emporta.
6
Poc a poc, prego;
Tampoc no cal que marxis
De pressa, prego,
Per què ha calgut que visquis
I qui volia l’altre.
7
L’altre s’estima
Jo no vull l’altre però
L’altre m’estima
Jo no vull ser cap altre
Que altre del que m’estima.
8
L’alè es despulla
I a part de brau i córrer
Lluny de la tanca
Recorre—sap recórrer—
L’estona que s’afua.
9
Vents, em refio
Com d’un pètal de mostra
Del recer vostre
Com d’un cor, d’una llengua
Com d’un bes, d’una entrega.
10
El bus cada cop
Més sosté aquella estona
Que a la fi el mata;
Quan torna l’astronauta
L’han de portar en els braços.
11
Ets cosa meva;
Ets meva perquè ets cosa
I ets, cosa meva,
Cosa perquè no ets teva
Sinó que ets meva, cosa.
12
El pa en la flama
Que atrapo és la torrada
I el pa de flama
Que trec, la pagesia
D’un pa rodó a la taula.
13
Per cada equador
Dos pols, per cada pol dos
Estacions, per
Cada estació dues
Hores que es persegueixen.
14
Entre una i altra
Meitat s’entreté el sol a
Sortir i a pondre’s
Aviat seré jo sol a
Fer pessigar l’onada.
15
Riu com sé riure
I escola’t per les brases
Que amb tu sou quatre
Jo reparteixo cartes
I us té la mà ben nua.
16
Fixa’t aquesta
Que vessa vida aquesta
Què més? Aquesta,
Aquesta que és aquesta...
Dèiem? Fixa’t aquesta.
17
Qui sap què espera
Darrere del revolt, o
La flamarada
Verda a beure s’avança
O l’arbre lleu es planta.
18
Qui sap quins eren
Els bons d’aquesta guerra
No ho sap per ser bo
Ni per saber de guerres:
Sap llegir, sap escriure.
19
Canvia el bolquer
Abans la pell no escaldi
Al nadó, que amb pell
Escaldada, aigua tèbia
Sembla recenta lava.
20
L’església es renta
Cremant els seus retaules
I els seus retaules
Cremant pa d’or es renten:
El pa lluint es renta.
21
Menjat hauríem
Balenes a balquena,
Naufragarien
Balenes a l’esquena
Si ens sabéssim divisos.
22
Amiga dolça:
Triar entre tu i el sucre
Trair la poma
Per les llavors em sembla
La tasca d’homes ximples.
23
Visquin els boscos
Va dir abans de morir-se
El pastor simple:
Jo no diria més que
Visquessin els meus compacts.
24
Adéu s’assembla a
Tornar per recobrar-nos,
Estigues bona:
Tota la confiança
Que havem no cal provar-la.
25
Mira cireres
D’escletxa dolça obertes
Pels becs d’alades
Què diuen: les cireres
Saben saber mirar-les.
26
Muller mullant-me
O esposa m’ets posant-me,
Dona si dónes
Mestressa si m’estresses,
Senyora en l’enyorança.
27
Ahir solia
Cantar només la lluna
Que no en fa via:
La teva cara bruna
També m’entretenia.
28
Si deixes, poso
Un poc de crema a créixer
Si no et fa pena
Merèixer allò que et manca
(si vols et dóno una anca).
4
objectes de l’avui recordat
A Miramar
La roca parla a Miramar
I mira els núvols la roca a Miramar
I quan parla la roca, la roca diu coses
Del cel a terra i del món
Al cel. I riu veient les clapes d’or
Que els núvols han perdonat les Valls
I torna a riure: se sap marxant
De l’art de l’or, ho sap la roca
A Miramar, que ho sap i ho diu:
<<on és que ha anat—parla la roca—jo sé
aquell vent i sé d’on ve
que esvalotà com animetes
voleiant
els cabells blancs de la tieta.>>
El gresol
La mà, el gresol, els
greixos
Que han fet els segles pedra
Dormint en llit de roca
Des que sandàlies l’ase
Portava fins que en Pere
Va reformar la casa
Vetem que Amistat soni
Com la cassola buida
De coure sostenint-ne
El llum constant i flama.
Tot ha colat
(nova lletra per a una cançó de Cole Porter)
Com vivíem
No se sap abans que el romà
Sobre el púnic va triomfar
I donar el que tenim d’humà.
Si avui dia
Fabi Màxim reviscolés
El farien omplir papers
Per deixar passar el progrés.
Abans saber llatí donava
Més punts que saber de faves
P’rò avui, Déu sap,
Tot ha colat.
El dir del pare el dir del fill
Era, avui l’han trobat a l’era
En la intimitat,
Tot ha colat.
Si vols portar cotxes cars
I anar en foscos bars
Si vols fer la cort o escoltar Cole Port-
Er, si et plau el Brad
O jo desendreçat
Ningú no s’hi ha d’oposar:
Si l’enrajolador treballa
Mitj’hora i—no falla—
Marxa en un cadillac,
Tot ha colat!
Quan el xofer prohibeix i nega
Fumar mentre els nens s’ofeguen
Per la ciutat,
Tot ha colat.
Quan la guerra no reposa i amb la
Botella no fa cap nosa
I el bon conyac,
Tot ha colat.
Si penses que ets tolerant
I demòcrata
Ja pots tolerar
El timòcrata
O tothom quan pot
I posa l’or al pot
Pels impostos seus vetllant,
I els bons autors que van saber
Millors mots, avui fan bissíl.labs
Continuats,
Tot ha colat!
Quan els universitaris tenen
Diploma de mercenaris
Segons l’Estat,
Tot ha colat.
Quan
Que és un’obra social, no un’obra
De societat,
Tot ha colat.
Si ho penses, la vida és breu
Però viure és greu
L’aparença pren
I la causa ofèn
I que mai veuràs
Damunt de satanàs
Les sotanes i les creus,
Quan Martí i Pol fumar-se
Un Nobel vol, Riba
Va néixer humil i morir escanyat,
Tot ha colat!
La meuca
Mira’t, ulls: passeges
Per
És aquí. Mira-la:
Si és bonica, fa venir
Ganes de cardar-la, si és lletja
D’estimar-la. Per què?
Perquè bàsicament és una puta
I no vol ser ignorada.
2
objectes del desig
Casa
Vine’m a visitar, no té pèrdua, al barri de putes
Un petit pis antic mira abrigalls de drogats.
És on jo
mantinc la nevera plena de birres
I un penjaroba corcat guarda la porta
amatent.
És modest el
bany i no tira bé la cadena;
És petitet el bany però s’hi caga de
gust.
Molles per les
parets penjant taques, llargues esquerdes
Per les parets penjant omplen
l’habitació.
I si vols
sucre al cafè s’haurà d’anar a la botiga:
Als escarbats no cal facilitats
procurar.
Al menjador
per tu una espelma espera encetar-se
Roja, que dos platets toqui i dos
rostres, només.
Quan em diràs
<<vindré>> amb patates faré dues truites;
Dir-ho si et passa per alt, dues
engrunes de pa.
No faltarà
l’aliment dels déus, les dolces aromes
De Montserrat i el toc d’una oliveta
amb pinyol.
Per al Batíada
fent l’honor de simples garlandes
Regalaran les veus i llegirem en Nasó.
Venus empararà
nodrent uns vots humilíssims
I baixarà del cel ruboritzant-se
Priap.
Sols que,
dolça del món, el teu mirall de paraules
Sigui permès al cant com a l’orfebre
forjar.
Mira-t’hi,
joventut, un cop: llegeix-me, llegeix-te,
Mira que, noia, els anys no passaran
per a tu.
No passaran!
Els roigs som forts enllà de la tomba
I de la mort: als roigs sempre
escaient estimar.
Vine, esperit,
i posa la mà que endreça les coses
Sobre aquest cap malalt: mira que et
miro i et veig.
Veig,
estimada, el banquet que el cor amb grassa esperança
Ha arranjat, el teu, viu perquè visqui
aquest.
Surt de la mà
aquest foc que et dóna més llum, Cinosura,
I d’aquests dits moridors càndida
flama per tu,
Que ets el
lloc dels molls afalacs, la seu i l’estatge
Per a porprats desigs i voluntats de
la sang.
Sempre per tu
l’anyella errarà pels frescos herbatges
I libarà el corrent sense atansar-s’hi
en excés.
Sempre per tu
el cabrot badarà oblidat de les herbes
I donarà al cabreret minsos motius de
neguit.
Obre’t al vat,
maca, obre’t al cant, no ho veus que les boires
He distingit i a tots dos brilles la
volta patent?
Proposta
Tu ne quaesieris...
D’un professor
rebut l’<<aprofita el moment>> del poeta
Era a les tendres mans d’una noieta
pel tren.
<<Deixa
que et faci saber què diu aquest text, preciosa,
si quelcom bonament útil se’n pot
derivar.>>
<<Leuconoè,
si em vols demanar per què una carrera
sense sortida he triat, jo “per a
entrar-hi” et diré.
Jo “per a
entendre” diré “com cal que la teva bellesa
Sigui difosa al món, sigui per sempre
vivent.”
Tu, dea,
d’ulls brillants, dea, tu de ben mesurades
Proporcions que Déu, m’has demostrat,
existeix.
Amor
s’empararà del cel per quinze mil.lennis
I et donarà entre estels la reialesa
tant temps.
Mira’m: el cor
tot fos i liquat recorre les venes
Míseres fet, desfet, més rierol que la
sang,
Que únicament
el buf d’un simple petó de la teva
Boca vivificant pugui seguir-la
bombant.
Mira que
arrenglerats per tu desfilen els arbres;
D’or perquè els vegi jo, ben
pentinats, els cabells.
Mira cad’ú
allò que plau. Però veus que hivern ara lluita
Tot oposant-hi esculls amb les onades
del pla?
Vols, canviant
de lloc, acostar-te més a l’estufa...?
Tot i que, últim recurs, puc oferir-te
el meu cos.
Panxes com la
que tinc posades en peus fredorosos
Han evitat la mort de jovenetes com
tu.
Poden reblir
uns palmells els dolços pits manejables
Com el carrol sucrós cau de la parra a
la mà:
Fóssim en un
trajecte més llarg, de grat hi duria
El caparró i suaus somnis vindrien
d’aquests.
Ets preciosa,
i pels fills, que haurem de fer-ne a dotzenes
I pels fills dels fills un epitafi
dirà:
“Sou d’un amor
la prova i el fruit, per tant, amorosos
com els avantpassats, feu per
pagar-nos lloguer.”
Vola l’eixam
de nois seguint la curta vetllada
Sense saber l’amor que ara comences
etern.>>
Tal vaig dir i
quelcom esperava rebre’n a canvi
I acompanyava els mots amb el regal
d’una flor.
Ella,
astorada, va fer: <<Joé, ké paza,
capuyo!?!>>
I aquella flor és segur que es
marciria aviat.
7 objectes, altrament
VETLLA
Vetlla, estimada, només una estona
Cada quan plagui al teu cor saber-se
Roja de cresta de l’atzar i de vida
Càndida
vetlla.
Quan se m’acobli la parpella a l’altra
Mentre acotant-me estimbaré la testa
En el no res per un instant de vespa.
Escorrialles!
Serà aleshores que sabré que vetlles
I que si vetlles una ment estoves
Perquè la forma sense cap obstacle
Faci
el teu càntir.
MAR
S’enfuria del jou l’euga que ja és de tots;
Massa lluita el guerrer contra covards, dolents:
Sempre és un per al ple que davallà del cel.
Sóc aquell que et mancà, no per ser u, potser
Per saber-te’n d’ençà que t’empenyé la mar.
Estimada, és amb mi sota l’arcà del si
Que casant-te sabràs què d’estimada el mot
Significa en el món: mentre podré la nau
Destra amb mi trobaràs; vull poder, puc voler.
NÉIXER
Escoltaves
suaus remors
De remers retornant, sons de cristalls dringant
En l’escola d’ocults tresors.
Escoltaves, amor, sempre escoltaves d’or
Sostenint el moment encès.
Oh, poguéssim sentir sense morir-nos tant
A l’amable consir de Déu,
Mentre el cor alenant fes sempre ple el seu ble!
Vols que et digui per què sóc jo
I sols és perquè tu senzillament ets tu
Sempre anant i venint on diu
Que la llum morirà, d’on fa l’esclat de nou
Pot venir-ne ningú, de bo
De bo és çò que ara dic: néixer sabem des que hem
Après néixer naixent, si no
Com seríem? No ens cal pas saber néixer, no,
Sinó aprendre a morir, germà.
Bufo i és ben bé prou per tota tu que jo
Bufi i tingui el meu sou que no
Passa el límit del bon sentit. És veritat de nou
Sento l’hora a la carn i bé
Sembla perdre’t un tros, sols per un gra d’arròs
LLUNA
Febre de veure’ns, remetràs l’estona
Justa que l’alba mentiria l’hora
Al qui de sobte de malson en altre
Negre
desperta
Ara que escoltes, atordida, i ara
Tanques resoltes enemigues ales
Fins on no encaixa ni podrà en la vida
L’aigua
pintada
Perquè dels pares i dels morts que enrere
Mai no abandono, sanitat i justa
Palma a reveure per un son que exalta
Sempre
procuro.
Enni ajustava consirós la destra
A la mà esquerra: sobre la llacuna
Lenta palpita, moribunda, baixa
A
veure la lluna.
No ens espantéssim, si lluir vegessis
Sempre que hi resti en trobaries dues
I volgué endur-se’n d’aquell grup que lluen
Una
parella.
Cap de les dues que tenia no era
Massa, cap massa pocament, ni sobra
Tot i pensar-ho, on el camí s’acaba
Petja
una fava.
Bon determini que n’hi deixaria
Una li sembla, per on aniria
No era bo dur-la i la que es mullaria
‘llà
va deixar-la.
No se sabria, continua Enni,
Fent-la o desfent-la si de bo la via
De bo era enrere o endavant i albira
Una
civada
On li semblava sense gaire esforços
Per encabir-la hi deixaria l’altra
Perquè perfent-la retirar podria
A
una, la lluna,
Ple com havia anat fins aleshores!
Viu era encara ell i per no dur buides
Les mans a l’ara, al riu de tot el pare
Feia
marrada.
Ja dues pedres cantelludes gosen
De la butxaca en el palmell travades
D’Enni sortir, ja posa a arrodonir-ne
Sols
la parella.
Quan es tornaren indistintes d’elles
Fent de xuclaire, ell, unes tintes belles
Treia amb la ploma per a escriure broma
Focs
i tragèdia.
Ara ja, Febre, retirada massa
Temps de la nostra pell i cos i mostra
D’un per sorprendre’s que dels mals neixia,
Presta
tornar pots:
Bé ja sabríeu que aleshores Enni
Pare dels pares, sobre molta prole,
Sobre molts càntics va poder de joia
Veure
tres càntirs.
RIUS
Quan
rius, Marta, recordes quan no reies
I no existeix per tu el riure complet
Sinó que agafes tot allò que deies
I buides d’embalum tot el paquet.
Recordo riure amb una panxa grassa
Llavors que hauré d’anar, perdó, al canyet
I que vacil.la el carro de la bassa
Partint-se l’eix, la caixa i tot l’indret
Poblen rius de cadàvers de bagassa.
PA
Ja me’n torno, amor, al lloc on em vols
I l’obert camí ja el desfaig, d’univers
Que vers tu creix, escletxa d’or,
Somriure del món tal com és que l’entenc
I és arreu on em vols però mal que ho volgués
No, perdre’t no puc un cop la suau
Pell tendra he dragat tocada del bec
D’un tendre pardal, l’ocell pastisser
Hi deixava una bava dolça al meu cor
I és oberta que dol i cloent-se que plau
La cirera al bressol, que el fet d’ésser l’ha fet
Amable el que, dona, tu hi ets
Comparable
a l’estol
Que sap vèncer de no ser mai vençut,
Bé sap que el tresor no és sols en el roc
I coneix les mans que el tallen del llot
Diferint-lo: solia cristià i català
Passar la vida a la boca enfornant
Un pa encès d’ànima fida i consir
i les flors i la prada, havent fet un tros,
Deixar al baf de la mel, però mai no pensí
Que
tu ets més que el pa,
Que tu ets, que tu ets i que mai, que tu mai
Mentre ets no pots deixar de ser,
Au, apren-te d’un cop i per tots els tresors
Senyoreja
el que és teu:
Senyoreja de l’or tot el quant, tot el com;
Cenyeix-te una banda en el cos que permet
Ser lliure, ser tu un trosset, i comprèn
El
teu propi portent
Perquè lliure has nascut, perquè jo, només jo
Cessaré aquest traüt d’incitar-te a saber,
Pararé el teu furt per tornar-te molt més
Quan em tingui el taüt.
TARTRANA
És
tot això Balasch on vol saber-se
Complet l’univers alt i no se’n dol
De reconèixer que entre el grec i el persa
Som tu i jo sempre avui mentre avui vol
Seguir i no ens cau la nit com als mortals
I el que és perfecte encara no es dissol.
Conec de tu també els pelats portals
Ja freds del lleu traüt de la tartrana
I sé el diamant que menteixen les sals.
S’alça de l’ombra el fang
d’una cabana
Encara poc distint però els meus ulls
La veritat hi ha vist que s’encomana
A qui la sopa d’all novella aculls
A la recepta, sana sols d’aprendre
Que és ara bo el que es perd en antics rulls
I reconeixes que arribar a comprendre,
Tornar el secret que no pot ser esbombat
No es posa en cap vulgar mercat a vendre
I als bocamolls sacrílegs deixa un vat,
I odia’ls, que els compensi amb parlar tendre
L’os rígid del cervell que no ha aflorat.
<<Brancam d’Encenalls>> ha estat obra
de Pau Bielsa i Mialet, resident a
Passeig Orquídia, 72 Valldoreix 08195
Amb telèfon 93 589 46 93
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Digues l,orangutanada que et vingui de gust, i no em parteixo en set mil milions pero arribaré a dir algo, no pateixis!